Leren, verbinden en leidinggeven: mijn reis als clustermanager in ontwikkeling
Ik maakte 2 jaar geleden de overstap van de zorg naar de kinderopvang. Een rijke overstap. In mijn rol verbind ik bedrijfsvoering met de werkvloer. Het is een diverse functie waarin ik elke dag nieuwe situaties tegenkom. Veel is adhoc: wat moet nú, wat heeft prioriteit én welke koers varen we op de lange termijn? Hoe houd ik balans in het cluster terwijl de dagelijkse dynamiek doorgaat? Precies die afwisseling maakt dit werk fantastisch.
Bij Junis werk ik vanuit verbinding met mezelf, de ander en de inhoud
De focus op verbinding is wat mij vanaf het begin raakte. Alles begint bij jezelf en dat sluit volledig aan bij hoe ik leidinggeef én leef. Het is dan ook de kern van onze pedagogische visie. Ik vind het bijzonder dat iedere medewerker de ruimte krijgt om zich op zijn of haar eigen wijs te ontwikkelen.
Mijn eerste maanden stonden in het teken van observeren, leren en ervaren
Ik liep mee met collega clustermanager Ralph. Vanaf dag 1 voelde ik me gezien en gehoord. Hij gaf mij vertrouwen, hielp met leerdoelen opstellen en introduceerde mij in het cluster. Ook het inwerkprogramma voor clustermanagers was waardevol: ik haalde er veel informatie uit en leerde de organisatie steeds beter kennen. Toen ik mijn eigen cluster kreeg, stond ik te popelen. Tot nu toe voelt het echt als een feestje.
Als clustermanager zet ik verschillende petten op
De variatie in mijn werk houdt me scherp en enthousiast. De ene dag denk ik strategisch mee, de andere dag ben ik praktisch bezig op locatie. Alles bij elkaar draagt bij aan ons gezamenlijke doel: samen voor het kind.
Ik kijk uit naar wat komt
Waar ik het meest naar uitkijk? Mijn eerste volledige jaarcyclus. Alles één keer meemaken: van planning tot evaluatie. Maar boven alles hoop ik bij te dragen aan de weg die Junis aflegt naar inclusieve opvang. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen.